„Czarnobyl. Terytorium zmian” – teledysk

26 kwietnia 2019 r., w dniu 33. rocznicy awarii w elektrowni jądrowej w Czarnobylu, firma Chornobyl Tour, kanał telewizyjny UATV oraz założyciel formacji DJBuro Vlad Fisun przeprowadzili bezprecedensową transmisję internetową z Zony. Oto blisko 44-minutowy teledysk, który dokumentuje to muzyczne wydarzenie.

Znany ukraiński DJ i dziennikarz Vlad Fisun, założyciel formacji DJBuro, zagrał set DJ’ski bezpośrednio na terenie Strefy Wykluczenia, w środku jednej z nieukończonych chłodni kominowych. Do stworzenia swojego miksu użył wyłącznie płyt winylowych, wykorzystując utwory ukraińskich i zagranicznych wykonawców.

– Pomysłodawcą projektu jest założyciel Chornobyl Tour Siergiej Mirnyj – opowiada Vlad Fisun. – Uczestniczyłem jako obserwator w wydarzeniu #chornobyltrashtagchallenge. Kiedy wracaliśmy autobusem z Prypeci, Siergiej wskazał na ogromną wieżę, nieukończona konstrukcję do chłodzenia wody, i powiedział, że marzy o zorganizowaniu tam koncertu, aby usłyszeć, jak dzięki osobliwości konstrukcji, brzmi tam muzyka. Pomyślałem, że można zorganizować tam występ kilku wykonawców lub po prostu wziąć ich płyty. Przedstawiłem ten projekt firmie Chornobyl Tour, a kanał telewizyjny UATV fantastycznie zaprezentował tę ideę na ekranie – zaznacza.

– Czarnobylska tragedia stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych za granicą wydarzeń, do których doszło na Ukrainie. Miejsce wypadku jest owiane wieloma mitami i legendami, a każdego roku przyciąga coraz więcej turystów. Dlatego telewizja UATV regularnie zajmuje się tym tematem w swoich projektach. Kilka dni temu uruchomiliśmy cykl wspomnień o życiu ludzi w Strefie Wykluczenia pod nazwą „POSTCZARNOBYL”. A transmisja z występu DJ’skiego to pewnego rodzaju próba przemyślenia katastrofy w Czarnobylu jako społeczno-kulturalnej tragedii narodu ukraińskiego – mówi Ludmiła Berezowskaja, dyrektor generalna kanału telewizyjnego UATV.

Zobacz teledysk:

Każdy z zaprezentowanych utworów, który zabrzmiał we wnętrzu chłodni kominowej, miał swoje wyraźne znaczenie.

– Miks rozpoczął utwór grupy Polygrim pt. „Trails of Clouds”, którego autorem jest hipnotyzujący ukraiński kompozytor, a jego muzyka jest ponad czasowa. I to jest smutna ironia, ponieważ z powodu radioaktywnej chmury ludzie zrozumieli, żę wciąż niewiele wiedzą o możliwościach i konsekwencjach własnych technologii. W związku z promieniowaniem radioaktywnym młode miasteczko Prypeć zamieniło się w miasto nicości („City of Nothing”). Opowiada o tym piosenka ukraińskiego zespołu Braii. Następnie przechodzimy do  „Atomic Moog 2000” – już klasycznej ody do bomby atomowej brytyjskiej grupy Coldcut – opowiada Vlad Fisun.

– Historię kontynuuje kompozycja projektu VGHVZH pt. „Wheraufrom” – intensywny i dziki utwór o granicach i faktycznym rozgraniczeniu Zony od ludzi. Kolejny utwór „Blood” pochodzi od projektu „Molotov20” – to wyraz tego, jak nasze pokolenie czuło się w latach dziewięćdziesiątych – wściekle, gorączkowo, dążąc do wielkiego, starego lub nowego świata – podkreśla DJBuro.

– Jacy wtedy byliśmy dla innych? To brzmi jak utwór „Original” duetu Letffield i „Dirt” grupy Death in Vegas. Starałem się wybierać niezbyt popularne remiksy klasyków z połowy lat dziewięćdziesiątych. A czym teraz jesteśmy dla świata? Jesteśmy narodem, który ma swojego własnego „Vidlika”, dlatego użyłem piosenki Onuki. A potem zabrzmiał nietypowy remiks utworu grupy Kraftwerk, który odnosi się do katastrof spowodowanych przez człowieka wraz z kultowym „Radioactivity” – kontynuuje Vlad Fisun.

– Jacy dziś możemy zrozumieć tych, którzy zostali rozdzielenie z powodu wściekłego zbiegu okoliczności? Próbowałem znaleźć nowoczesne, retrofuturystyczne dzieło Flagio M pt. „I want your love”, które w prostych słowach mówi o tych, którzy wraz z dźwiękiem wzywającym do ewakuacji rozstali się na zawsze. Kolejny utwór „Celendula” pochodzi od włoskiego duetu Lumener, a ostatni kawałek „Mnich’ od najbardziej znanego ukraińskiego zespołu DakhaBrakha – kończy DJBuro.

(chornobyl-tour.ua)