Licznik Geigera

Kolejowe karty historii

Fot. П.Т.Корж / Краєзнавчий музей м. Славутича і Чорнобильської АЕС

15 września 1927 r. zakończono układanie podkładów i szyn na trasie z Czernihowa do Owrucza. Przy budowie linii kolejowej o długości blisko 178 kilometrów pracowały trzy pułki kolejowe, pułk łączności, a także najemni robotnicy – czytamy w notatce Muzeum Krajoznawczego Miasta Sławutycza i Czarnobylskiej Elektrowni Atomowej.

Prace projektowe nowej linii rozpoczęły się 20 lutego 1927 r., natomiast prace ziemne 5 maja tego samego roku. Były prowadzone praktycznie na całym odcinku, z wyjątkiem obszaru między rzekami Dniepr i Prypeć, gdzie występowały znaczne podmoknięcia gruntu. Tam prace rozpoczęto dopiero 15 czerwca.

Układanie szyn rozpoczęło się 15 czerwca na odcinku z Owrucza do Prypeci, na odcinku z Czernihowa w kierunku rzeki Dniepr – 12 lipca, a z Prypeci w kierunku Dniepru oraz między rzekami Dniepr i Prypeć – 15 sierpnia.

Po ułożeniu szyn rozpoczęto budowę mostów na rzekach Dniepr i Prypeć. Konstrukcje wznoszono w miejscach dotychczasowych przepraw promowych.

Ruch pociągów towarowych i pasażerskich na odcinkach Czernihów-Nedanczyczi, Jołcza-Zimowiszcze oraz Janów-Owrucz ruszył 1 listopada 1927 r.

Zobacz zdjęcia:

Historia pociągów do Sławutycza