Licznik Geigera

„Samolot” wylądował

Fot. Muzeum Narodowe „Czarnobyl” w Kijowie

37 lat temu miało miejsce najważniejsze i najbardziej odpowiedzialne wydarzenie na budowie obiektu „Ukrycie” nad zniszczonym reaktorem nr 4 elektrowni jądrowej w Czarnobylu. 23 września 1986 r. położono konstrukcję wsporczą dla zadaszenia – 165-tonową belkę nośną B-2, która nosiła nazwę „Samolot”.

Materiał powstał we współpracy z Muzeum Narodowym „Czarnobyl” w Kijowie.

„Samolot” to tak naprawdę dwie połączone belki dwuteowe. Każda z nich miała długość 40 metrów, była wysoka na 3,4 metra i ważyła 65 ton. Pierwotnie planowano ich montaż osobno, w odległości ok. 36 metrów. Jednakże pojawił się problem z zachowaniem odpowiedniego poziomu i równoległego położenia. Wówczas projektanci sarkofagu postanowili połączyć dwie belki ze sobą za pomocą ramy, która została stworzona z rur o średnicach 600 i 800 mm. Całkowita masa wyniosła 165 ton. Taki ładunek mógł podnieść dźwig Demag-20 o masie 1200 ton.

Fot. Muzeum Narodowe „Czarnobyl” w Kijowie

Montaż „Samolotu” rozpoczął się na początku września 1986 r. Pierwotnie planowano podniesienie konstrukcji 21 września 1986 r. Ze względu na problemy techniczne z dźwigiem, zerwaną liną i zepsutą gąsienicą, a także wiatrem, operację opóźniono o dwa dni.

23 września 1986 r. „Samolot” został podniesiony na wysokość 70 metrów i ustawiony na żelbetowych podporach.

Zobacz zdjęcia: