W czwartek, 10 września do nowego przechowalnika wypalonego paliwa jądrowego nr 2 (ISF-2) trafiła pierwsza partia zespołów paliwowych. Dzień wcześniej zostały one przygotowane do transportu z magazynu wypalonego paliwa jądrowego typu „mokrego” ISF-1.
Transport wypalonego paliwa jądrowego odbył się w ramach odrębnego zezwolenia na uruchomienie obiektu jądrowego – przechowalnika wypalonego paliwa jądrowego typu „suchego” ISF-2. Odpowiednie dokumenty zostały przekazane dyrekcji elektrowni jądrowej w Czarnobylu, która zarządza nowym magazynem, w poniedziałek, 7 września.
– Rozpoczęcie gorących testów i transportu wypalonego paliwa jądrowego do ISF-2 to ważne wydarzenie, na które czekała nie tylko Ukraina, ale i nasi międzynarodowi partnerzy, którzy wspierają nasz kraj przy wyprowadzeniu z eksploatacji elektrowni jądrowej w Czarnobylu i przemianie obiektu „Ukrycie” w system przyjazny dla środowiska – powiedział Roman Abramowski, ukraiński minister środowiska. – Chciałbym jeszcze raz podziękować wszystkim odpowiednim ukraińskim instytucją za sprawną i skoordynowaną pracę, darczyńcom rachunku bezpieczeństwa jądrowego w ramach Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju za wsparcie finansowe, a także wszystkim wykonawcom, którzy pracowali w warunkach kwarantanny. Życzę załodze elektrowni jądrowej w Czarnobylu pomyślnego i – co najważniejsze – bezpiecznego przeprowadzenia gorących testów – zaznaczył.
Jak zauważył pełniący obowiązki dyrektora generalnego elektrowni jądrowej w Czarnobylu Władimir Pieskow, rozpoczęcie gorących testów poprzedziły długie prace przygotowawcze w magazynach ISF-1 i ISF-2. Obsługa i transport wypalonego paliwa jądrowego jest bowiem bardzo złożonym procesem. Co istotne gorące testy to ważny proces technologiczny, który od teraz będzie przeprowadzany na prawdziwych zużytych zespołach paliwowych, a nie w symulatorach.
Transport zespołów paliwowych między magazynami odbywa się przy pomocy specjalnego wagonu kontenerowego, który dodatkowo pełni funkcję biologicznego zabezpieczenia personelu przed promieniowaniem. Aby przewieźć całe wypalone paliwo jądrowe do nowego magazynu potrzeba około dziesięciu lat. Przypomnijmy tylko, że w magazynie ISF-1 zgromadzono ponad 21 tysięcy wypalonych zestawów paliwowych, pochodzących z lat 1977-2000.
W magazynie ISF-2 nastąpi pocięcie, przepakowanie i osuszenie zespołów paliwowych, a następnie umieszczenie ich w szczelnych zbiornikch, które zostaną złożone w modułowym, betonowym przechowalniku.
(dazv.gov.ua / CC BY 4.0)